Thailand – Ao Nang/Krabi

SÄ var det dags att göra den efterlÀngtade resan till Ao Nang och Thailand. Bröllopet var bara 24 timmar bort nÀr vi satte oss pÄ planet som skulle ta oss 10 timmar bort till ett hett och fuktigt land med vita strÀnder och god mat. Vi skulle vara borta i hela 3 veckor. Det kÀndes lite overkligt men vi var förvÀntansfulla.

VECKA 1:
Vi lÀrde kÀnna ett par pÄ hotellet som heter Maj-Lis och Leif. De Àr hÀrrörande NorrtÀlje. Vi gjorde mÄnga utflykter tillsammans och Ät mÄnga middagar ihop.
Under första veckan upptÀckte vi Poda-, Chicken- och Panang Beach.

Vi tog oss till Krabi stad en dag, tog en bÄttur pÄ floden som ringlar sig runt Krabi Stad. VÄr guide tog oss Àven till Sea Caves. En utflykt tog oss till heta kÀllor, gummitrÀdsodling, ananasodling och till sist det berömda Tiger Cave Temple som lÄgt högt upp en sluttning. Det var fullt med smÄ och stora tempel runt omkring. Vi fick inte gÄ Ànda upp till toppen av berget dÄ vÄr guide var för trött. Utan vi vart visade ner i en dalgÄng med munkar och deras boningshus. De var inte större Àn ett litet uthus. Vi vart fascinerade över deras eldragningar. Kors och tvÀrs hÀngde dem över hela bergvÀggen.
NÄgot som vi ocksÄ upptÀckte var dessa thailÀndska massageinstitut ut med strandpromenaden. SÄ underbart och billigt och vilken service man fÄr. Vi hittade redan första veckan vÄr favorit utmed Ao Nangs strandpromenad.

NÀr vi kom sÄ fick vi alltid fÀrsk frukt och en plats under palmerna intill dem. Under hela första veckan gick Ät att anpassa kroppen för den heta och fuktighet som finns i landet. Jag trodde aldrig att jag skulle svettas sÄ mycket. Men det gör inget, för vÀdret var ju helt underbart. Vi hade vÄra rutiner, det var att ta en liten lur pÄ eftermiddagen innan middag. Och varje gÄng vi klev ut frÄn hotellrummet med dess AC, fick vi en chock pÄ fukten utanför i korridoren. Inget höll sig torrt. Allt var fuktigt konstant. Den enda gÄng som handduken var torr och luktade gott var nÀr vi skickat klÀderna pÄ tvÀtt.
**********************************************************

VECKA 2:
I början av veckan Äkte vi ivÀg pÄ en bÄtutflykt till 5 olika öar utan för Krabis kust.
Man kunde ju Äka med sk Long-Tali Boat eller speed-boat. Inkl lunch, guidning och snorkel sÄ forslades vi runt tillsammans med Leif och Maj-Lis. HÀrlig het dag ute pÄ havet. Livet var ju underbart! Vid Hong Island fick vi Àven besök utav en hungrig varan!!

Innan vi kom ner sĂ„ hade vi en dröm om att bo i en bungalow pĂ„ en enslig strand. Vi tog bĂ„ten frĂ„n hamnen till Phi Phi-öarna, dĂ€r man inte sĂ„g nĂ„gra som helst spĂ„r av Tsunamin. Vi hittade en strand pĂ„ norra sidan – Pak Nam Bay, dĂ€r vi fick vĂ„r hydda precis i slutningen till djungeln.

Jag slĂ€ngde mig i en hĂ€ngmatta och jublade – Äntligen! Men vad jag inte visste var att jag inte skulle fĂ„ sova en blund under natten. Det var en massa vilda djur som hördes och ju nĂ€rmare skymningen föll pĂ„ vart det mer ljud bland trĂ€den.
PÄ kvÀllen Ät vi middag pÄ stranden, och tog var sin drink till ljuset av endast lite kulörta lyktor och mÄnen. Plötsligt sÄg vi pÄ marken runt barstolarna att det kryllade av krabbor. Stora som smÄ, kryllade om dem och de tiggde som hundar under vÄra fötter. Jag hade tagit en drink med ganska mycket frukt som vi matade krabborna med.
Vid 18-tiden sÄ stÀngde de av elverket och hela stranden slocknade. Det enda ljus man hade var mÄnen. Vi letade oss fram till vÄr hydda och skulle göra oss ordning för natten. Jag somnade som en stock men vaknade med ett ryck. VÀckte Johan och var livrÀdd för alla ljud som kÀndes att de var precis intill örat. Rasslade, knÀppte, dunsade och det kÀndes som hela huset var fullt med otÀcka djur. Svepte in min i myggnÀtet men kÀnde mig knappast sÀker.
NÀr gryningen kom vid 6-tiden sÄ kom det in en liten strÄle av ljus och jag kunde öppna fönsterluckorna och somnade pÄ en gÄng. Vilken natt!!
Vi tog pÄ förmiddagen bÄten vidare till Phuket. Man kan ju inte ha varit i Thailand utan att besökt Phuket. I en tidningsbilaga om just Thailand hade jag lÀst om att man mÄste besöka Phukets Akvarium och vi tog första bÀsta taxi dit. Men stakars taxichauffören hade ingen aning om vart det lÄg sÄ efter mycket om och men sÄ fick han frÄga sig fram. Tillslut kom vi dit, och nÀr vi kikade pÄ kartan sÄ lÄg det sÄ lÄngt bort vi kunde komma frÄn resten av sevÀrdheterna. Men, men vi var ju pÄ semester, vi hade inte brÄttom nÄgonstans.
Vilket hÀrligt stÀlle! Svalt och stort. Fanns sÄ otroligt mycket olika fiskar, stora och smÄ och sen STOOOORA.
Vi tog oss med taxi pĂ„ eftermiddagen till Kata Beach. En av de berömda strĂ€nderna i Phuket. Mmm kĂ€ndes som vilket ”playa” som helst. Vi intog en lĂ€ttare eftermiddagslunch och tittade pĂ„ svenska turister. Vi kom överens om att vi skulle hitta rum för natten innan vi gick ner och badade vid den stora stranden. Vi gick upp mot hotellen och hittade ett rum med den mjukaste thailĂ€ndska sĂ€ngen vi stött pĂ„.
Vi Äkte hem till Ao Nang dagen efter och det kÀndes verkligen som att Ao Nang var hem.
*****************************************************

Vecka 3:

Under sista veckan hann vi med 1 utflykt och 1 tripp till Koh Lanta.
Sista utflykten gjorde vi tillsammans med Maj-Lis och Leif och det var pÄ en elefanttur samt till en orkidefarm. Vi Äkte med vÄr guide lÄngt in i djungeln, till en elefantfarm, dÀr vi turister fick sÀtta oss pÄ dessa stora djur och skumpa omkring i drygt 1 timme. Det var en upplevelse. NÀr vi var klara dÀr sÄ skulle vi stanna till för lunch och bussen stannade mitt pÄ vÀgen intill ett litet hus med smÄ söta barn som sprang omkring för att serva oss. Att sÄ enkel mat kan smaka sÄ gudomlig. PÄ andra sidan vÀgen lÄg det grottor som hade en arkeologisk historia för Krabis urbefolkning. Barnen gav oss ljus som vi skulle ha för att lysa oss in i grottans alla tunnlar. Jag stannade utanför medan Johan följde de andra in.
NÀsta anhalt var ett enormt vattenfall dÀr de andra svalkade av sig i vattenmassorna. Vattenfallet lÄgt vackert insjunket i en nationalpark. Vi hann inte njuta sÄ mycket av naturen dÄ guiden gav sken av att ha ett pressat schema. Sista stoppet pÄ dagens utflykt var en orkidéodling. Det fanns andra vackra blommor dÀr med, man kÀnde knappt igen hÀlften.

Koh Lanta ligger 2 timmar frÄn Krabi. Vi tog vÄra ryggsÀckar och styrde vÄr vÀg dit med Maj-Lis och Leif pÄ slÀptÄg. Vi hade bara tÀnkt vara borta över natten. Personligen sÄ mÄste jag sÀga att jag inte vart sÄ imponerad av Koh Lanta överhuvudtaget. Vi höll oss runt hamnen och hittade en bungalow-by. Det Àr ju sÄ otroligt billigt över allt i Thailand. Men priserna pÄ boendet kan variera. NÀr vi bodde en natt i en hydda pÄ Phi Phi utan el, rinnande toalett eller AC betalade vi lika mycket för ett rum pÄ Koh Lanta med AC, dusch, toalett och TV. Man betalar verkligen ibland för att fÄ det enklaste och mest spartanska.

NĂ„got som var fascinerande var alla dessa smĂ„ ”matbĂ„tar”, flyttande ”korvmojjar” överallt invid strĂ€nderna. HĂ€r kunde man fĂ„ sig ett ordentligt skrovmĂ„l eller bara hĂ€rlig fĂ€rsk frukt för inga pengar alls.

Sista dagarna Ă€gnade vi oss att njuta och planera hemfĂ€rden. Som en permanent minne frĂ„n Thailand och vĂ„rt bröllop sĂ„ tatuerade vi in vĂ„ra kinesiska horoskop. Johan tog min ”Tiger” pĂ„ axeln och jag tatuerade hans ”RĂ„tta” lĂ€ngst ner pĂ„ ankeln. Det vart verkligen snyggt. Jag hade helt glömt bort hur ont det gjorde men det var ju redan försent för att Ă„ngra sig. Jag vart jĂ€tte nöjd. Resan hem gick via Dubai. Mitt i natten fick vi kliva av flyget, gĂ„ genom passkontroll i Dubai. GĂ„ genom hela terminalen för att sedan stĂ€lla oss i kö för incheckning pĂ„ flyget igen. MĂ€rkligt.
NÀr vi landade sen i Stockholm var klockan 3 pÄ morgonen, det var december. Regnet öste ner och det var +10 grader.