Johans kustresa

Fredag 18 juni

Efter att ha börjat resan med att ta upp Nova pĂ„ land för att lokalisera ett ”metalliskt”  ljud frĂ„n aktern (visade sig att det var zinkanoden som satt löst) kom jag ivĂ€g senare Ă€n jag först tĂ€nkt mig. Klockan blev 20:00 innan jag kom ivĂ€g.

Vid slipkajen i TorshÀlla Än. Strax innan avgÄng

Efter att ha fyll pÄ med vatten i vattentanken var det dags att Äka

MĂ„nga grejer blir det

För att förenkla navigationen och kunna kÀnna sig sÀkrare pÄ vart man Àr och hur  djupt det Àr har  jag en dator med sjökortsprogram och GPS. Jag Àven en plotter som har ekolod. Detta gör navigerigen vÀldigt bekvÀm. SjÀlvklart har jag papperskort ocksÄ. Det anvÀnder jag i första hand för ruttplaneringen.

Jag har idag avverkat 2Âœ h. Jag Ă€r strax öster om GranfjĂ€rden.

Återkommer mer i morgon med bilder och vart exakt jag befinner mig.

Nu Àr det dags att sova.

Lördag 19/6
Ön jag stannade vid heter TallgĂ„s. Jag lyckades hitta en liten fin vik som var helt skyddan frĂ„n vinden.

HÀr var min akringsplats för natten. Massor av mygg dock

Efter frukost var det dags att bege sig igen. Mot SödertÀlje!

Vid Stallarholmen var det dags för lunch. Sill Ä potÀter serverades

Efter nÄgra tlmmars fÀrd nÄr jag SödertÀlje.

Farmme vid slussen. Nu Àr kusten nÀra.

SjÀlva slussningen var enkel trots att jag Àr sjÀlv. Det handlar om c:a 50 cm höjdskillnad.
Efter slussen Àr det fortfarande ganska lÄngt ut till kusten och det öppna havet. NÀr klockan nÀrmade sig 22  var det dags att ankra för natten. Jag hittade en mysig vassvik vid Björnö.

Söndag 20/6
Vinden har tilltagit över natten. Jag Àter frukost och beger mig söderut igen. MÄlet för dagen Àr att hitta en klippö dÀe jag kan ligga ett par dagar och fÄ lite skydd för vinden.

Lite blÄsigare idag, men absolut ingen fara pÄ taket

Har inte varit iland pÄ ett tag nu sÄ det har varit lite svÄrt att grilla. FÄr se om det löser sig under em/kvÀllen. Just nu ligger jag vid Paradisholmen. Namnet beskriver bra hur vacker det Àr hÀr.

Det Àr vackert hÀr vid Paradisholmen

Det dÀr ser ocksÄ vÀldigt mysigt ut

Nu ska jag ta mig lite soppa och kaffe innan jag beger mig igen.

MĂ„ndag 21/6
Idag nÄdde jag naturreservatet FifÄng. En underbar ö som sköts av SödertÀljes bÄtsÀllskap. Jag trÀffade en del gamla gubbar hÀr som hade massvis med intressant historia att berÀtta. Dock började jag mitt besök dÀr med att meta upp en abborre sÄ jag fick i mig lite lunch.

NyfÄngad, smörstekt abborre med stekt fÀrskpotatis, jummie!

Det var fixat med fina gÀstbryggor vid hamnen. Det var skönt det för fÀrden tid hade varit skumpig. Att fÄ lÀgga till vid en brygga kÀndes ganska lyxigt vill jag lova.

HÀr lÄg jag natten mellan mÄndag och tisdag

Inloppet till södra hamnen pÄ FifÄng. HÀr hade jag mobiltÀckning

Tisdag 22/6
08:00 startade jag motorn och begav mig vÀsterut. MÄlet för dagen var att Äka inn till Trosa för att fylla pÄ vatten, frukt och annat som underlÀttar livet pÄ sjön (toapapper t ex). Det var soligt och plattvatten hela vÀgen in till Trosa. PÄ vÀgen stannade jag till ett par timmar vid en ö för att Àta frukost och fÄ i mig lite kaffe.

Ganska okej vy till morgonkaffet, eller hur

Efter ett ganska kort besök i Trosa gÀsthamn begav jag mig Äterigen ut pÄ havet. Nu styrde jag kosan mer norrut och mot en ö som heter GÀlön.

PÄ vÀgen stannade jag för lunch. Passade pÄ att skura dÀck ocksÄ

Sen eftermiddag nÄdde jag mÄlet för kvÀllen. GÀlön och dess underbara klippor.

HÀr Àr min natthamn. Kommer nog stanna under dagen i morgon

Onsdag 23/6
SjÀlvklart vÀnde vinden helt och hÄllet och jag vaknade vid 5 av ett vansinnigt kluckande och gungande. Jag stod ut till klockan 7 sen var jag tvungen att lÀtta ankar. Det var ytterligare en dag med sol och vÀrme. Jag stannade till flrear gÄnger och ankrade vid nÄgon klippa eller vassrugge för att ligga pÄ fördÀck och lÀsa och bara njuta av det fina vÀdret. Vid 18-tiden kom jag fram till Norrviken dÀr jag skulle lÀgga till för nattten. NÀr jag kom var jag helt ensam, men det stod inte pÄ sÄ lÄg det 5-6 segelbÄtar pÄ svaj inne i viken.

Ensam lÄg det en Albin 25 förtöjd i Norrviken, hon hette Nova

Vackert sÄ det förslÄr, eller hur?

Torsdag 24/6
Förmiddagen lÄg jag kvar i Norrviken. Strax efter lunch puttrade jag vidare norrut, mot SödertÀlje.
Efter slussningen styrde jag mot Slandö kalv strax utanför SödertÀlje. LÄg dÀr nÄgra timmar för att att sedan fara vidare för nattankring vid NorrskÀr.

Nu ska jag lÀgga mig och kolla lite pÄ film.

Midsommarhelgen
PĂ„ morgonen anlĂ€nde jag Adelsö dĂ€r Petra och Neo var. Vi Ă„t en god midsommarlunch innan vi packade bĂ„ten med deras grejer och begav oss ut pĂ„ sjön igen. Det Ă€r skillnad att vara ensam ombord jĂ€mfört med fyra vuxna oich tvĂ„ barn, men det fungerade mycket bĂ€ttre Ă€n jag kunnat hoppats pĂ„. Neo sov för första gĂ„ngen i bĂ„ten och det första han sa nĂ€r han vaknade var, ”Pappa, bĂ„tar?”. Vi hade en trevlig midsommarafton och midsommardag.

HÀr hÄller Neo pÄ att lÀra sig hur en VHF radio fungerar

Efter att ha Àtit lite hemma hos Tessan och Niklas begav jag mig ut pÄ sjön igen. PÄ vÀg hemmÄt. Klockan var 21:30. Efter fyra timmar (01:30) Äkte jag under Hjulstabron. Strax dÀrefter ankrade jag upp för natten i en vassvik.

27/6
Fortsatte klockan 09:00 resan mot TorshĂ€lla. Jag hade lugn sjö och jag hittade en ”ny” vĂ€g genom öarna mot GranfjĂ€rden. Detta gjorde att hemresan gick liite snabbare Ă€n jag rĂ€knat pĂ„. Vi kl 13 anlĂ€nde jag till TallskĂ€r dĂ€r jag tillbringade nĂ„gra timmar innan jag till sist styrde hem till TorshĂ€llaĂ„n igen.

Det har varit en hĂ€rlig resa, nĂ€sta gĂ„ng blir det Åland : )