Johans kustresa

Fredag 18 juni

Efter att ha börjat resan med att ta upp Nova pÃ¥ land för att lokalisera ett ”metalliskt”  ljud frÃ¥n aktern (visade sig att det var zinkanoden som satt löst) kom jag iväg senare än jag först tänkt mig. Klockan blev 20:00 innan jag kom iväg.

Vid slipkajen i Torshälla ån. Strax innan avgång

Efter att ha fyll på med vatten i vattentanken var det dags att åka

MÃ¥nga grejer blir det

För att förenkla navigationen och kunna känna sig säkrare på vart man är och hur  djupt det är har  jag en dator med sjökortsprogram och GPS. Jag även en plotter som har ekolod. Detta gör navigerigen väldigt bekväm. Självklart har jag papperskort också. Det använder jag i första hand för ruttplaneringen.

Jag har idag avverkat 2½ h. Jag är strax öster om Granfjärden.

Ã…terkommer mer i morgon med bilder och vart exakt jag befinner mig.

Nu är det dags att sova.

Lördag 19/6
Ön jag stannade vid heter Tallgås. Jag lyckades hitta en liten fin vik som var helt skyddan från vinden.

Här var min akringsplats för natten. Massor av mygg dock

Efter frukost var det dags att bege sig igen. Mot Södertälje!

Vid Stallarholmen var det dags för lunch. Sill å potäter serverades

Efter några tlmmars färd når jag Södertälje.

Farmme vid slussen. Nu är kusten nära.

Själva slussningen var enkel trots att jag är själv. Det handlar om c:a 50 cm höjdskillnad.
Efter slussen är det fortfarande ganska långt ut till kusten och det öppna havet. När klockan närmade sig 22  var det dags att ankra för natten. Jag hittade en mysig vassvik vid Björnö.

Söndag 20/6
Vinden har tilltagit över natten. Jag äter frukost och beger mig söderut igen. Målet för dagen är att hitta en klippö däe jag kan ligga ett par dagar och få lite skydd för vinden.

Lite blåsigare idag, men absolut ingen fara på taket

Har inte varit iland på ett tag nu så det har varit lite svårt att grilla. Får se om det löser sig under em/kvällen. Just nu ligger jag vid Paradisholmen. Namnet beskriver bra hur vacker det är här.

Det är vackert här vid Paradisholmen

Det där ser också väldigt mysigt ut

Nu ska jag ta mig lite soppa och kaffe innan jag beger mig igen.

MÃ¥ndag 21/6
Idag nådde jag naturreservatet Fifång. En underbar ö som sköts av Södertäljes båtsällskap. Jag träffade en del gamla gubbar här som hade massvis med intressant historia att berätta. Dock började jag mitt besök där med att meta upp en abborre så jag fick i mig lite lunch.

Nyfångad, smörstekt abborre med stekt färskpotatis, jummie!

Det var fixat med fina gästbryggor vid hamnen. Det var skönt det för färden tid hade varit skumpig. Att få lägga till vid en brygga kändes ganska lyxigt vill jag lova.

Här låg jag natten mellan måndag och tisdag

Inloppet till södra hamnen på Fifång. Här hade jag mobiltäckning

Tisdag 22/6
08:00 startade jag motorn och begav mig västerut. Målet för dagen var att åka inn till Trosa för att fylla på vatten, frukt och annat som underlättar livet på sjön (toapapper t ex). Det var soligt och plattvatten hela vägen in till Trosa. På vägen stannade jag till ett par timmar vid en ö för att äta frukost och få i mig lite kaffe.

Ganska okej vy till morgonkaffet, eller hur

Efter ett ganska kort besök i Trosa gästhamn begav jag mig återigen ut på havet. Nu styrde jag kosan mer norrut och mot en ö som heter Gälön.

På vägen stannade jag för lunch. Passade på att skura däck också

Sen eftermiddag nådde jag målet för kvällen. Gälön och dess underbara klippor.

Här är min natthamn. Kommer nog stanna under dagen i morgon

Onsdag 23/6
Självklart vände vinden helt och hållet och jag vaknade vid 5 av ett vansinnigt kluckande och gungande. Jag stod ut till klockan 7 sen var jag tvungen att lätta ankar. Det var ytterligare en dag med sol och värme. Jag stannade till flrear gånger och ankrade vid någon klippa eller vassrugge för att ligga på fördäck och läsa och bara njuta av det fina vädret. Vid 18-tiden kom jag fram till Norrviken där jag skulle lägga till för nattten. När jag kom var jag helt ensam, men det stod inte på så låg det 5-6 segelbåtar på svaj inne i viken.

Ensam låg det en Albin 25 förtöjd i Norrviken, hon hette Nova

Vackert så det förslår, eller hur?

Torsdag 24/6
Förmiddagen låg jag kvar i Norrviken. Strax efter lunch puttrade jag vidare norrut, mot Södertälje.
Efter slussningen styrde jag mot Slandö kalv strax utanför Södertälje. Låg där några timmar för att att sedan fara vidare för nattankring vid Norrskär.

Nu ska jag lägga mig och kolla lite på film.

Midsommarhelgen
PÃ¥ morgonen anlände jag Adelsö där Petra och Neo var. Vi Ã¥t en god midsommarlunch innan vi packade bÃ¥ten med deras grejer och begav oss ut pÃ¥ sjön igen. Det är skillnad att vara ensam ombord jämfört med fyra vuxna oich tvÃ¥ barn, men det fungerade mycket bättre än jag kunnat hoppats pÃ¥. Neo sov för första gÃ¥ngen i bÃ¥ten och det första han sa när han vaknade var, ”Pappa, bÃ¥tar?”. Vi hade en trevlig midsommarafton och midsommardag.

Här håller Neo på att lära sig hur en VHF radio fungerar

Efter att ha ätit lite hemma hos Tessan och Niklas begav jag mig ut på sjön igen. På väg hemmåt. Klockan var 21:30. Efter fyra timmar (01:30) åkte jag under Hjulstabron. Strax därefter ankrade jag upp för natten i en vassvik.

27/6
Fortsatte klockan 09:00 resan mot Torshälla. Jag hade lugn sjö och jag hittade en ”ny” väg genom öarna mot Granfjärden. Detta gjorde att hemresan gick liite snabbare än jag räknat pÃ¥. Vi kl 13 anlände jag till Tallskär där jag tillbringade nÃ¥gra timmar innan jag till sist styrde hem till TorshällaÃ¥n igen.

Det har varit en härlig resa, nästa gång blir det Åland : )