Agda II
Agda II – Det Ă€r sĂ„ hon heter vĂ„r bĂ„t
Historia
BÄtmodellen (Saab-snipa) byggdes av anstÀllda pÄ Saab i Linköping under 70-talet. Den lokala fackklubben hade gjutformen och företaget upplÀt lokaler dÀr de anstÀllda kunde bygga bÄt pÄ fritiden. Skroven gjöts i samma form,
efter det Àr varje bÄt ganska unik i frÄga om inredning och motorval.
Uppskattningsvis gjöts cirka 30-50 skrov av den hÀr modellen.
Den Àr 5,20 m lÄng och drivs med en  Albin O 21 inombordare
LÄt renoveringen börja !
1 ) Fixa kapellet (tvÀtta, sy dit nya dragkejor och nytt fönster i aktern.)
2 ) Impregnera kapellet
Petra i full gÄng med att ta hand om kapellet
3 ) Slipa och lacka trÀhantagen i fören
SÄ hÀr sÄg handtagen ut innan Johans ingrepp
”En stund” senare blev det sĂ„ hĂ€r. Det ska dit 7 lager till.
4 ) Slipning och lackering av trÀdeltaljer pÄ sidorna
TrÀplattorna pÄ sidorna vet vi inte riktigt vad de har för funktion. Förmodligen kan det ha varit sÄ att namnet pÄ bÄten stod dÀr pÄ en liten skylt eller nÄgot i den stilen. Nu Àr de iaf slipade och lackerade.
Â
5 ) Slipning och lackering av trÀt runt rutan
Att slipa rent och fixa runt rutan tog lÀngre tid Àn vad vi trott. Vi hade sÀkert 3 timmar att göra innan Johan lackade första varvet.
SÄ hÀr sÄg det ut innan vi började slipa. Inte sÄ fint va..
Efter en massa slipning och duttandes sÄ blev det sÄ hÀr
HÀr har Johan börjat slipa runt fönstrer pÄ styrbord sida
6 ) Slipning och lackning pÄ ovannÀmda ruta (5 lager lack, minst)
7 ) Göra iordning ”motorlĂ„dan”
8 ) Slipa och lacka ”förarbordet”
9) Ta bort gamla ”vĂ€ggmattan” i ruffen
Nu Ă€r ”vĂ€ggmattan” borta. Har ocksĂ„ börjat slipa trĂ€bĂ€nkarna.
Â
Â
10) Slipa och lacka trÀbÀnkarna. MÄla om invÀdigt
Nu Àr det ommÄlat och lackat. Inte sÄ dumt va?
Â
Â
11) SÀtta dit den nya vÀggmattan
Den nya mattan Àr pÄ plats. Vi valde en ljusgrÄ nÄlfiltsmatta
Â
Â
12) MÄla om i aktern
Det ser lite ”modernare” ut nĂ€r det Ă€r vitt i stĂ€llet för gult
Â
13) Skrapa och mÄla om botten
Ingen vacker syn, grön och ful bottenfÀrg
BlÄ bottenfÀrg och vaxad. Bra Johan !
Â
Â
14) Serva motorn
TÀndstiften Àr bytta. Kilremmarna likasÄ. Backslagen Àr justerat. Oljan Àr bytt i motor och backslag.
Albin O-21. En tvÄcylindrig maskin mer 12 vilda hÀstar
15) Slipa och lacka diverse trÀdetaljer i sittbrunnen (vÄren 2009)
16) Koppla in 12 voltsuttaget och oljetryckslampan
15) Fixa till nya dynorna
SÄ hÀr blev det med dynorna. Tack för hjÀlpen Torgny!
Â
16) SÀtta dit skydd för vevhÄlet pÄ motorkÄpan
Ett högtalargaller fungerar bra som skydd för klÄfingriga barnfingrar
Â
Â