Agda II
Agda II – Det är sÃ¥ hon heter vÃ¥r bÃ¥t
Historia
Båtmodellen (Saab-snipa) byggdes av anställda på Saab i Linköping under 70-talet. Den lokala fackklubben hade gjutformen och företaget upplät lokaler där de anställda kunde bygga båt på fritiden. Skroven gjöts i samma form,
efter det är varje båt ganska unik i fråga om inredning och motorval.
Uppskattningsvis gjöts cirka 30-50 skrov av den här modellen.
Den är 5,20 m lång och drivs med en  Albin O 21 inombordare
Låt renoveringen börja !
1 ) Fixa kapellet (tvätta, sy dit nya dragkejor och nytt fönster i aktern.)
2 ) Impregnera kapellet
Petra i full gång med att ta hand om kapellet
3 ) Slipa och lacka trähantagen i fören
Så här såg handtagen ut innan Johans ingrepp
”En stund” senare blev det sÃ¥ här. Det ska dit 7 lager till.
4 ) Slipning och lackering av trädeltaljer på sidorna
Träplattorna på sidorna vet vi inte riktigt vad de har för funktion. Förmodligen kan det ha varit så att namnet på båten stod där på en liten skylt eller något i den stilen. Nu är de iaf slipade och lackerade.
Â
5 ) Slipning och lackering av trät runt rutan
Att slipa rent och fixa runt rutan tog längre tid än vad vi trott. Vi hade säkert 3 timmar att göra innan Johan lackade första varvet.
Så här såg det ut innan vi började slipa. Inte så fint va..
Efter en massa slipning och duttandes så blev det så här
Här har Johan börjat slipa runt fönstrer på styrbord sida
6 ) Slipning och lackning på ovannämda ruta (5 lager lack, minst)
7 ) Göra iordning ”motorlÃ¥dan”
8 ) Slipa och lacka ”förarbordet”
9) Ta bort gamla ”väggmattan” i ruffen
Nu är ”väggmattan” borta. Har ocksÃ¥ börjat slipa träbänkarna.
Â
Â
10) Slipa och lacka träbänkarna. Måla om invädigt
Nu är det ommålat och lackat. Inte så dumt va?
Â
Â
11) Sätta dit den nya väggmattan
Den nya mattan är på plats. Vi valde en ljusgrå nålfiltsmatta
Â
Â
12) MÃ¥la om i aktern
Det ser lite ”modernare” ut när det är vitt i stället för gult
Â
13) Skrapa och måla om botten
Ingen vacker syn, grön och ful bottenfärg
Blå bottenfärg och vaxad. Bra Johan !
Â
Â
14) Serva motorn
Tändstiften är bytta. Kilremmarna likaså. Backslagen är justerat. Oljan är bytt i motor och backslag.
Albin O-21. En tvåcylindrig maskin mer 12 vilda hästar
15) Slipa och lacka diverse trädetaljer i sittbrunnen (våren 2009)
16) Koppla in 12 voltsuttaget och oljetryckslampan
15) Fixa till nya dynorna
Så här blev det med dynorna. Tack för hjälpen Torgny!
Â
16) Sätta dit skydd för vevhålet på motorkåpan
Ett högtalargaller fungerar bra som skydd för klåfingriga barnfingrar
Â
Â