Thailand – Ao Nang/Krabi

Så var det dags att göra den efterlängtade resan till Ao Nang och Thailand. Bröllopet var bara 24 timmar bort när vi satte oss på planet som skulle ta oss 10 timmar bort till ett hett och fuktigt land med vita stränder och god mat. Vi skulle vara borta i hela 3 veckor. Det kändes lite overkligt men vi var förväntansfulla.

VECKA 1:
Vi lärde känna ett par på hotellet som heter Maj-Lis och Leif. De är härrörande Norrtälje. Vi gjorde många utflykter tillsammans och åt många middagar ihop.
Under första veckan upptäckte vi Poda-, Chicken- och Panang Beach.

Vi tog oss till Krabi stad en dag, tog en båttur på floden som ringlar sig runt Krabi Stad. Vår guide tog oss även till Sea Caves. En utflykt tog oss till heta källor, gummiträdsodling, ananasodling och till sist det berömda Tiger Cave Temple som lågt högt upp en sluttning. Det var fullt med små och stora tempel runt omkring. Vi fick inte gå ända upp till toppen av berget då vår guide var för trött. Utan vi vart visade ner i en dalgång med munkar och deras boningshus. De var inte större än ett litet uthus. Vi vart fascinerade över deras eldragningar. Kors och tvärs hängde dem över hela bergväggen.
Något som vi också upptäckte var dessa thailändska massageinstitut ut med strandpromenaden. Så underbart och billigt och vilken service man får. Vi hittade redan första veckan vår favorit utmed Ao Nangs strandpromenad.

När vi kom så fick vi alltid färsk frukt och en plats under palmerna intill dem. Under hela första veckan gick åt att anpassa kroppen för den heta och fuktighet som finns i landet. Jag trodde aldrig att jag skulle svettas så mycket. Men det gör inget, för vädret var ju helt underbart. Vi hade våra rutiner, det var att ta en liten lur på eftermiddagen innan middag. Och varje gång vi klev ut från hotellrummet med dess AC, fick vi en chock på fukten utanför i korridoren. Inget höll sig torrt. Allt var fuktigt konstant. Den enda gång som handduken var torr och luktade gott var när vi skickat kläderna på tvätt.
**********************************************************

VECKA 2:
I början av veckan åkte vi iväg på en båtutflykt till 5 olika öar utan för Krabis kust.
Man kunde ju åka med sk Long-Tali Boat eller speed-boat. Inkl lunch, guidning och snorkel så forslades vi runt tillsammans med Leif och Maj-Lis. Härlig het dag ute på havet. Livet var ju underbart! Vid Hong Island fick vi även besök utav en hungrig varan!!

Innan vi kom ner så hade vi en dröm om att bo i en bungalow på en enslig strand. Vi tog båten från hamnen till Phi Phi-öarna, där man inte såg några som helst spår av Tsunamin. Vi hittade en strand på norra sidan – Pak Nam Bay, där vi fick vår hydda precis i slutningen till djungeln.

Jag slängde mig i en hängmatta och jublade – Äntligen! Men vad jag inte visste var att jag inte skulle få sova en blund under natten. Det var en massa vilda djur som hördes och ju närmare skymningen föll på vart det mer ljud bland träden.
På kvällen åt vi middag på stranden, och tog var sin drink till ljuset av endast lite kulörta lyktor och månen. Plötsligt såg vi på marken runt barstolarna att det kryllade av krabbor. Stora som små, kryllade om dem och de tiggde som hundar under våra fötter. Jag hade tagit en drink med ganska mycket frukt som vi matade krabborna med.
Vid 18-tiden så stängde de av elverket och hela stranden slocknade. Det enda ljus man hade var månen. Vi letade oss fram till vår hydda och skulle göra oss ordning för natten. Jag somnade som en stock men vaknade med ett ryck. Väckte Johan och var livrädd för alla ljud som kändes att de var precis intill örat. Rasslade, knäppte, dunsade och det kändes som hela huset var fullt med otäcka djur. Svepte in min i myggnätet men kände mig knappast säker.
När gryningen kom vid 6-tiden så kom det in en liten stråle av ljus och jag kunde öppna fönsterluckorna och somnade på en gång. Vilken natt!!
Vi tog på förmiddagen båten vidare till Phuket. Man kan ju inte ha varit i Thailand utan att besökt Phuket. I en tidningsbilaga om just Thailand hade jag läst om att man måste besöka Phukets Akvarium och vi tog första bästa taxi dit. Men stakars taxichauffören hade ingen aning om vart det låg så efter mycket om och men så fick han fråga sig fram. Tillslut kom vi dit, och när vi kikade på kartan så låg det så långt bort vi kunde komma från resten av sevärdheterna. Men, men vi var ju på semester, vi hade inte bråttom någonstans.
Vilket härligt ställe! Svalt och stort. Fanns så otroligt mycket olika fiskar, stora och små och sen STOOOORA.
Vi tog oss med taxi på eftermiddagen till Kata Beach. En av de berömda stränderna i Phuket. Mmm kändes som vilket ”playa” som helst. Vi intog en lättare eftermiddagslunch och tittade på svenska turister. Vi kom överens om att vi skulle hitta rum för natten innan vi gick ner och badade vid den stora stranden. Vi gick upp mot hotellen och hittade ett rum med den mjukaste thailändska sängen vi stött på.
Vi åkte hem till Ao Nang dagen efter och det kändes verkligen som att Ao Nang var hem.
*****************************************************

Vecka 3:

Under sista veckan hann vi med 1 utflykt och 1 tripp till Koh Lanta.
Sista utflykten gjorde vi tillsammans med Maj-Lis och Leif och det var på en elefanttur samt till en orkidefarm. Vi åkte med vår guide långt in i djungeln, till en elefantfarm, där vi turister fick sätta oss på dessa stora djur och skumpa omkring i drygt 1 timme. Det var en upplevelse. När vi var klara där så skulle vi stanna till för lunch och bussen stannade mitt på vägen intill ett litet hus med små söta barn som sprang omkring för att serva oss. Att så enkel mat kan smaka så gudomlig. På andra sidan vägen låg det grottor som hade en arkeologisk historia för Krabis urbefolkning. Barnen gav oss ljus som vi skulle ha för att lysa oss in i grottans alla tunnlar. Jag stannade utanför medan Johan följde de andra in.
Nästa anhalt var ett enormt vattenfall där de andra svalkade av sig i vattenmassorna. Vattenfallet lågt vackert insjunket i en nationalpark. Vi hann inte njuta så mycket av naturen då guiden gav sken av att ha ett pressat schema. Sista stoppet på dagens utflykt var en orkidéodling. Det fanns andra vackra blommor där med, man kände knappt igen hälften.

Koh Lanta ligger 2 timmar från Krabi. Vi tog våra ryggsäckar och styrde vår väg dit med Maj-Lis och Leif på släptåg. Vi hade bara tänkt vara borta över natten. Personligen så måste jag säga att jag inte vart så imponerad av Koh Lanta överhuvudtaget. Vi höll oss runt hamnen och hittade en bungalow-by. Det är ju så otroligt billigt över allt i Thailand. Men priserna på boendet kan variera. När vi bodde en natt i en hydda på Phi Phi utan el, rinnande toalett eller AC betalade vi lika mycket för ett rum på Koh Lanta med AC, dusch, toalett och TV. Man betalar verkligen ibland för att få det enklaste och mest spartanska.

Något som var fascinerande var alla dessa små ”matbåtar”, flyttande ”korvmojjar” överallt invid stränderna. Här kunde man få sig ett ordentligt skrovmål eller bara härlig färsk frukt för inga pengar alls.

Sista dagarna ägnade vi oss att njuta och planera hemfärden. Som en permanent minne från Thailand och vårt bröllop så tatuerade vi in våra kinesiska horoskop. Johan tog min ”Tiger” på axeln och jag tatuerade hans ”Råtta” längst ner på ankeln. Det vart verkligen snyggt. Jag hade helt glömt bort hur ont det gjorde men det var ju redan försent för att ångra sig. Jag vart jätte nöjd. Resan hem gick via Dubai. Mitt i natten fick vi kliva av flyget, gå genom passkontroll i Dubai. Gå genom hela terminalen för att sedan ställa oss i kö för incheckning på flyget igen. Märkligt.
När vi landade sen i Stockholm var klockan 3 på morgonen, det var december. Regnet öste ner och det var +10 grader.