Egypten – Hurughada

Första resan tillsammans i anslutning till min (Petras födelsedag). Vi skulle vara borta 7 dagar och vi hade ingen aning om vad som skulle vänta oss när vi kom dit. Vi hade bokat en ospec resa utan några måltider och vi hade ingen aning om vart vi kunde hamna. När vi klev av flyget utanför Hurugadha fick vi reda på att dels att vårt hotell var 4-stjärnigt och att frukost skulle ingå. Vilken tur vi hade. Spännande! Det var behagligt varmt och vi såg fram emot att upptäcka Egypten. Vi gjorde några utflykter, Giftun Island, Luxor och sen in till staden. Giftun Island var ett naturreservat i Röda Havet och vi åkte dit med en ”turistbåt” som stannade till vid ett rev så vi kunde dyka.

JAG SÅG NEMO!! Sen vart vi avdumpade på en stor stor sandhög tillsammans med andra turister från olika nationaliteter. På Giftun Island fanns det bara sand, sand och lite till sand. Vattnet var varmt och det var bra snorkeltillfällen.Vår reda till Luxor tog hela dagen. Vi började vid 6-tiden på morgonen och åkte i bilkollon från Hurugadha till Luxor. Det fanns vakter nästan över allt och vi fick veta att de hade problem med ”ökenrövare” som kunde stanna bussarna med turister osv.

Luxor i sig var ju otroligt vackert med sina monument över faraoner och deras drottningar. Vi fick besöka Konungarnas- och Drottningarnas dal. I samlad tropp fick vi besöka en del gravar.
Efter detta fick vi se hur de gamla egypterna tillverkade papyrus. Naturligtvis fanns det möjlighet att köpa på sig vackra tavlor och skulpturer. Maten i Egypten var varierande. Det passade västerlänningarna med ”vanlig” mat såsom pasta, pommes och olika kötträtter. Vi försökte variera oss. Vi hade blivit varnade om maten men ingen av oss vart sjuka. Vi tog Trevis 3 gånger om dagen. Perfekt
Dagarna gick fort och snart var det dags att åka hem. Under vår vistelse hade vi lärt känna en lokal försäljare som hade sin butik i samma byggnad som vårt hotell. Han hete Asraf men kallade sig för Eddie.

Han bjöd hem oss till sig och hans familj och vi fick äta en middag på gammalt egyptiskt vis. Verkligen annorlunda och gott! Dessvärre var det så att hans fru inte var med och åt så det är tydligt skillnaderna mellan kvinnor och män i Egypten, fortfarande.